2015. március 11., szerda

Csirke pörkölt nokedlival

Gyerekkorom vasárnapi ebédjének gyakran volt főszereplője a csirke, mert kiadós volt. A húsos részeiből pörköltöt csináltunk, vagy kirántottuk, a csontos részekből és az aprólékból pedig becsinált leves készült. Emlékszem a vasárnap reggelekre, a sült vérre, miután levágtuk a piacon vásárolt csirkéket, kevés majorannával, borssal serpenyőben megsütöttük. Isteni finom reggeli volt. Azután következett a "nem szeretem" dolog. Csirkék a forró vízbe, kopasztás, tokozás, de ha ezen túl voltunk, a darabolást már élveztem. 6-7 évesen, kis sámlira állva, hogy felérjem az asztalt, egyedül bontottam, daraboltam alkatrészeire a csirkét. Ma már mindent megkapunk tisztítva, feldolgozva, részenként is, így akár csak combból, vagy szárnyból is készíthetünk pörköltöt.



Elkészítési idő: 60 perc
Hozzávalók: 8 adag



2 db egész csirke
1 fej vöröshagyma
1 ek őrölt fűszerpaprika
2 db paprika
2 db paradicsom
ízlés szerint só
ízlés szerint őrölt bors
2 ek zsír

A csirkéket feldarabolom, a lábakat, nyakat, farhátat és belsőséget félreteszem.
A combokat félbevágom, a mellet kicsontozom és negyedelem, a felesleges hájat leszedem, felaprítom és kisütöm.
A kockára vágott vöröshagymát a felszeletelt paprikával együtt a kisütött zsíron megpárolom, ha szükséges adok hozzá még kacsa, vagy libazsírt.
Megszórom pirospaprikával és borssal, hozzáadom a kockára vágott paradicsomot felöntöm 2 dl vízzel és 10 percig forralom.
Néha megkeverem. Ha a paradicsom is megfőtt sózom és hozzáadom a húst (combok, szárnyak, mellek) és fedő alatt 40 perc alatt készre főzöm. A közben elfőtt levet vízzel pótolom.
Kifőtt tésztával vagy nokedlivel és tejföllel tálalom.

A nokedli készítése:
Fél kiló réteslisztet elkeverek 1 tk sóval 6 tojással és kb. 3 dl vízzel, hogy közepesen lágy tésztát kapjak, majd fél órát pihentetem.
Nokedli szaggató segítségével forrásban lévő sós vízbe szaggatom.
Amikor a nokedli feljön a víz tetejére, egy tésztaszűrővel kiszedem, leöblítem, lecsepegtetem és egy lábasba borítom.
Meglocsolom olajjal vagy olvasztott zsírral.








1 megjegyzés: